Claire Bogino

was born in 1949 in Béjaïa in Kabylia. She spent her childhood in Algeria and Egypt. She settled in the south of France in the early 70s. She recently returned to live in Paris.

Her work was quickly noticed which gave her the opportunity to exhibit in France and abroad (England, Germany, China, Japan, the Netherlands), the Museum of Decorative Arts in Paris and participate in renowned biennials: Vallauris and Chateauroux.

In 1999 she moved to Grignan, she abandoned glazed earthware and stoneware utilitarian objects for high temperature and the search for new forms. That same year, she was invited to Japan by Haguiko and Jean-Pierre Viot. She then moved to porcelain, working the clay resisting matter to reveal more of the forms. Sometimes the form emerges from the base as the sculptor conjuring up a body with a mass of rough stone.

She recently left aside utilitarian ceramics for a new quest closer to sculpture and exploring the "male attributes" with an exhaustive collection of formal and suggestive states.

Claire Bogino est née en 1949 à Béjaïa en Kabylie. Elle passe son enfance en Algérie et en Egypte. Elle s’installe dans le sud de la France au début des années 70. Elle est revenue récemment vivre à Paris.

Son travail fut très rapidement remarqué ce qui lui a donné l’opportunité d’exposer en France et à l’étranger (Angleterre, Allemagne, Chine, Japon, Pays-Bas), au musée des Arts décoratifs de Paris et de participer à des biennales de renom : Vallauris et Châteauroux.

En 1999 elle s’installe à Grignan, elle délaisse alors la terre vernissée et l’objet utilitaire pour une recherche sur la forme et le décor. Elle sera invitée au Japon par Haguiko et Jean-Pierre Viot. Elle passe à la porcelaine. Elle aime travailler cette terre qui pourtant résiste. Et pour révéler davantage la forme, elle supprime le décor. Parfois, la forme émerge du socle tel le sculpteur faisant surgir un corps d’une masse de pierre brute.

Depuis peu elle délaisse les objets utilitaires pour aborder une démarche plus sculpturale explorant les attribus mâles comme une collection exhaustive d’états formels et suggestifs.

A formidable array of phalluses advance diagonally and in unison toward the opponent's prize in this ancient game of "Thrust and Plunge," depicted eloquently here by the artist, whose artistic history is as rich as that golden era of play.

No comments:

Post a Comment